Vi bytter navn!

Nytt navn og ny logo, NLM - barnehage Våk AS ble til Preg barnehager Våk AS ved årsskiftet!

NLM-barnehagene bytter navn og logo, og blir fra og med 1. januar 2024 til Preg barnehager.

Misjonssambandets 38 barnehager har til nå vært organisert under navnet NLM-barnehagene. Nå bytter organisasjonen navn til Preg barnehager og alle barnehagene vil hete Preg barnehager kombinert med sitt eget stedsnavn. Dette avslutter en lengre fornyelsesprosess som har gått over flere år, hvor både navn og visjon har blitt nytt. Visjonen “Sammen om å sette verdifulle spor” var utgangspunktet for det nye navnet.

– Vi har merket at NLM-barnehagene kommuniserer veldig dårlig ut til omgivelsene og kundene. Barnehagene har en bred målgruppe, og da er NLM fremmed. Tanken begynte da Misjonssambandet endret sin profil, og vi ville ha et navn som sa noe om hvem vi er og hva vi står for, forklarer Margrethe Thomassen, som har ledet prosjektet med å gi konsernet ny profil og er nestleder i Preg barnehager.

Margrethe Thomassen, nestleder Preg barnehager. (Foto Anders Artmark Aanensen)

Både nytt navn og ny logo og grafisk profil er resultat av en lengre prosess i samarbeid med Misjonssambandet, og prosjektlederen er godt fornøyd med resultatet.

– Navnet forteller hva vi gjør – "vi setter verdifulle spor, og det preger barna"

Det er et navn som kan henge sammen med visjonen og er misjonsbefalingen i ett ord. Logoen er både naiv og profesjonell – et barn kunne tegnet den, samtidig som den har et tidsriktig uttrykk og henter elementer fra Misjonssambandets logo, sier hun.

Skaper begeistring

Thomassen forteller at endringene har skapt både begeistring og engasjement, men også noe kritikk.

– Flertallet kan ikke vente på endringen av profil, men det er et mindretall som er kritiske. Samtidig virker de fleste til å være enige i at «NLM-barnehagene» ikke har kommunisert godt utad, sier Thomassen.

Dette er også styreren i Preg Våk, Wenche Pedersen Dahl, enig i, og hun tror at endringen vil skape positive effekter for barnehagen også lokalt.

– Vi opplever at stadig færre har kjennskap til NLM og Misjonssambandet, og ikke oppfatter hva som skiller oss fra andre barnehager. Vi har derfor stor tro på at denne endringen vil bidra til å skape en større forståelse av hva vi ønsker å være som barnehage, sier Dahl.

Wenche Pedersen Dahl, daglig leder i Preg Våk (Foto: Janne Arnesen Folkenborg)

– Vi gleder oss til å få bety en forskjell lokalt, og samtidig vise at vi er de samme menneskene, med de samme verdiene og med samme eier. Vi har bare fått en ny og mer tidsriktig drakt, avslutter Thomassen.

Begge ser nå frem til at mennesker over hele landet skal få stifte bekjentskap til den nye, verdibaserte barnehagen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kontaktinformasjon:

For flere kommentarer eller spørsmål, ta kontakt med prosjektleder Margrethe Thomassen på mthomassen@pregbarnehager.no eller 913 75 613, eller styrer Wenche Pedersen Dahl på vak@pregbarnehager.no