Eier og formålsbestemmelse

Misjonssambandet  eier og driver Våk barnehage gjennom Preg barnehager AS . Styret for aksjeselskapet er ansvarlig organ for barnehagen og det organet som representerer eieren. Eier kan ikke hente utbytte av barnehagedriften.

Barnehagens eierstyre

Barnehagens eierstyre har følgende sammensetning:

2 personer tilknyttet Våk Misjonshus og 1 person fra kretsstyret/administrasjonen. Alle med personlige varamenn. Styrer er sekretær i eierstyret.

Formålsbestemmelse.

Barnehagen skal i nær forståelse og samarbeid med hjemmet hjelpe til med å gi barna en kristen oppdragelse i et godt og trygt miljø. Den skal gi gode utviklings- og aktivitets-muligheter, og utvikle deres evne og vilje til å samarbeide med andre, bære ansvar og ha omsorg for medmennesker både i hjemland og mellom andre folkeslag. (Barnehagens vedtekter, pkt.2)

Forvaltning av barnehagen.

Barnehagen blir drevet i samsvar med Den Norske Kirkes bekjennelsesskrifter,

Lov nr 064 av 17.juni 2005 om barnehager og forskrifter til loven, rammeplan for barnehager, og de forskrifter og retningslinjer som departementet til enhver tid fastsetter, kommunale vedtak, vedtekter fastsatt av eieren, og årsplan for barnehagen. (Barnehagens vedtekter, pkt.3)

Preg barnehage Våk har kristen formålsparagraf.

Dette innebærer at vi formidler troen på en Gud som har skapt oss, elsker oss og tar vare på oss.

Barna skal merke at livet er mer enn det synlige. De skal få ”ha en himmel over sitt liv”.

Barnehagen formidler i tillegg til den kristne tro, de kristne grunnverdiene som nestekjærlighet, menneskeverd, likeverd, ansvar for fellesskapet, ærlighet og rettferdighet.

Den formelle kristne verdiformidling skjer:

- verbalt gjennom temaer som blir tatt opp i samlingsstund

- gjennom sanger, bøker og bordvers

- gjennom deltagelse i ungGlobal. Her fokuserer vi på barn i andre land som ikke har de samme muligheter som barn i Norge har.

Den uformelle kristne verdiformidling skjer bl.a.:

- gjennom personalets adferd

- gjennom det sosiale samspillet som preger aktiviteter og lek

- gjennom svar på spørsmål

- i forbindelse med konfliktløsning