Praktisk info om åpningstider, sykdom, betaling etc.

Åpningstid

Barnehagen åpner 06.45 og stenger 16.45, og da skal alle være ute av huset.

Ferie

Barnehagen er stengt i romjula og 3 dager i påskeuka. Barna avvikler da sin vinterferie.

Barnehagen er åpen hele sommeren med redusert åpningstid noen uker.
Barna skal ha minimum tre uker sammenhengende sommerferie i tidsrommet 15.06 - 15.08.

Barnehagen har fem planleggingsdager i løpet av et barnehageår. Disse dagene er barnehagen stengt.

Sykdom

Blir barnet sykt eller av andre grunner er borte fra barnehagen skal det gis beskjed til avdelingen. Syke eller sterkt forkjølede barn må holdes hjemme p.g.a. smittefaren. Etter sykdom må barnet holdes hjemme til det kan være ute og delta i aktiviteter på lik linje med andre barn. Les mer om folkehelseinstittutes anbefalinger her.

Årlig skal alle foreldrene levere skjema ”Erklæring om helsetilstand”

Betaling

Barnehagen følger de satser for foreldrebetaling som er vedtatt av sentrale myndigheter og følger kommunens satser på reduserte plasser. Vi følger moderasjonsordningen som til en hver tid gjelder i Våler kommune.

Oversikt over gjeldende betalingssatser og moderasjonsordninger fås i barnehagen.

Det betales for 11 måneder pr. barnehageår. Tiden 15/7-14/8 er en betalingsfri måned.

Matpenger kommer i tillegg og betales sammen med foreldrebetalingen.

Faktura med krav om betaling sendes ut i begynnelsen av hver måned (unntatt juli). Forfall for betaling er den 15. i hver måned.

Dersom betaling ikke finner sted innen fristen, sendes purre-/innkassovarsel 10 dager etter forfall. Det blir da beregnet forsinkelsesrente/morarente av utestående beløp (p.t. 12%).

NB! Det blir bare ett purre-/innkassovarsel (purreinnkasso). Dersom betalingen fortsatt uteblir, går saken til inkasso.

Dersom oppfordringen om betaling fra innkassobyrået ikke overholdes, vil det bli
sendt oppsigelse av plassen. Oppsigelsen vil være gjeldende fra d. 1. eller 15. i måneden, med 1 måneds oppsigelsestid.

Ansvar

Personalet har ansvaret for barnet den tiden det er i barnehagen. Bringing og henting av barna er foreldrene selv ansvarlig for. Vi ønsker at foreldrene tar seg tid til å kle av barnet yttertøyet når de kommer om morgenen. Den som følger barnet til barnehagen, må ikke forlate det uten å ha vært i kontakt med en av personalet. Ved henting om ettermiddagen må ingen barn tas med hjem før dere har vært i kontakt med en av personalet.

Dersom en ukjent en dag skal hente barnet, vil vi vite det på forhånd. Beskjeder gitt av foreldrene, gjennom barnet, må skje skriftlig.

Medbrakte eiendeler har personalet ikke erstatningsansvar for.

Forsikring

Eier har tegnet kollektiv forsikring for alle barn i Preg barnehager Våk. Forsikringen gjelder hele døgnet. Forsikringssummen er kr.500.000 ved medisinsk invaliditet, kr.50.000 ved død og 25.000 til behandlingsutgifter