Personalnytt - videreutdanning

Vi lanserer en ny spalte her på nettsiden. Den vil oppdateres med jevne og ujevne mellomrom ettersom vi har noe nytt å komme med. Vi åpner med å fortelle at Ragnhild Rogstad, pedagogisk leder på Marihøna har fullført videreutdanning.

Barnehagåret 2019/20 tok Ragnhild videreutdannining innen barns språkutvikling og språklære. Studiet var nettbasert og foregikk på deltid fordelt på to semestre og ble belønnet med 30 studiepoeng.

Ragnhilds motivasjon for å lære mer om barns språklære og utvikling var at hun vet hvor viktig språket er for barna og for deres utvikling. Derfor syntes hun det hørtes spennende ut å lære mer om dette. Ragnhild og hennes medstudenter fordypet seg i forskningsbasert kunnskap om språk og språkutvikling, barn med språklige utfordringer, arbeid med flerspråklige barns språkutvikling, kvalitet i barnehagens språkarbeid og inkludering.

Barnehagen fikk tilretteleggingsmidler som dekket bla vikarutgifter slik at Ragnhild hadde studiedager samtidig som det var full bemanning i barnehagen. En slik ordning er svært verdifull for både den som studerer og barnehagen.

Kompetanseutvikling og faglig oppdatering av ansatte er viktig og øker kvaliteten i barnehagen. De ansattes kompetanse er helt sentral for å styrke både barnehagen som pedagogisk institusjon og de ansattes yrkesstatus.