Barnas misjonsprosjekt 2020/21

Årlig samler NLM inn penger til et misjonsprosjekt som er spesielt rettet mot arbeid blant barn. Dette skoleåret går pengene som blir samlet inn til prosjekter i Indonesia. I Våk barnehage fokuserer vi på barnas misjonsprosjekt i oktober.

Vi jobber med temaet avdelingsvis og er godt i gang med arbeidet.

Dette året går inntektene til

Forebyggende helsearbeid blant barn På oppdrag fra myndighetene, har NLMs samarbeidsorganisasjon startet et femårig prosjekt i flere lokalsamfunn nordøst på Sumatra. Målet er økt velferd og bedre helsesituasjon for innbyggerne. Prosjektet omfatter utdanning, økonomisk utvikling og forebyggende helsearbeid. Barnas misjonsprosjekt vil i første rekke fokusere på forebyggende helsearbeid blant barna i disse lokalsamfunnene. NLM driver blant annet med opplæring i hygiene og håndvask og tar i bruk ulike virkemidler for å nå barna. Dukketeater er en av flere arbeidsmåter.

Gi barnehjemsbarn en bedre hverdag NLM driver ingen egne barnehjem i Indonesia, men går inn i eksisterende institusjoner for å heve standarden og gi barna meningsfulle aktivitetstilbud. I utkanten av storbyen Medan ligger et slikt barnehjem. Fotballtrening er en av aktivitetene som NLM tilbyr. NLM arrangerer dessuten lese‐ og skrivekurs, hvor barna får veiledning i å skrive sin historie. I tillegg til den praktiske skrivetreningen, er denne skrivingen viktig for å hjelpe barna med traumer som de bærer på.  Barnas historier har nå blitt illustrert av en profesjonell tegner og utgitt som bok.

Fortelle barn om Jesus I Indonesia er kun ti prosent av befolkningen kristne og det finnes mange unådde folkegrupper. NLM samarbeider med lokale prester og kirker og oppmuntrer dem til å satse på evangelisering og på kristent arbeid blant barn. Gjennom søndagsskolearbeid og barneklubber får barn i Indonesia høre at Jesus elsker dem.

Skolegang for misjonærbarn   Det koster penger å ha misjonærfamilier boende i Indonesia. Noe av pengene som blir samlet inn vil gå til å dekke utgifter knyttet til skoleplass for misjonærbarna

Kilde: NLM - Barnas Misjonsprosjekt