Jul i barnehagen

Det drar seg fort mot desember og julen nærmer seg med stormskritt Vi har hatt det første snøfallet, men det var bare kortvarig moro. I skrivende stund snør det igjen og det er ventet kulde så det blir spennende å se om det blir en hvit jul i år. Det er mulig at vi må lage julestemningen selv, men det vil nok gå ganske greit.

Vi har våre faste tradisjoner i barnehagen og førjulstiden er en trivelig tid. Vi har samlinger på hver avdeling, vi leser bøker, ser på filmer og har aktiviteter. Hver avdeling har sin form for kalender og vi har adventstund. Barna dekorerer hver sin pose hvor hemmelighetene de lager skal oppbevares til de pakkes inn, før de tas med hjem og havner under juletreet.

Julens kristne budskap er selvsagt ekstra i fokus i barnehagen vår. Vi har mange flotte bøker vi leser, vi konkretiserer julens budskap ved hjelp av figurer, vi dramatiserer, har rollespill og synger julesanger.

Tirsdag 3/12 er det klart for den årvisse grøtfesten, arrangert av foreldrerådet. Kl 16.30 er det klart i Misjonssalen, der venter det grøt, salg av lodd og flotte gevinster og en trivelig sosial ettermiddag.

Lucia skal selvsagt feires på vanlig vis. Et stemningsfullt tog går syngende gjennom salen i Våk Misjonshus om morgenen 13/12. Foreldre og søsken er hjertelig velkomne til å komme og se på. Kaffe, saft og lussekatter serveres. Neptungruppa har øvd og viser frem julespillet

Barnehagens store avdelinger er i kirken på gudstjeneste. I år går turen avgårde mandag 16/12. De eldste barna har oppgaver under gudstjenesten og bidrar til at det blir en fin stund i kirken.

En annen av våre koselige tradisjoner er julebord for barna og de ansatte. Hele barnehagen samles i salen i Våk Misjonshus torsdag 19/12. Langbord dekkes og pyntes, juletreet i all sin stas står midt på gulvet. Julemat står selvsagt på menyen. De som har lyst kan gjerne pynte seg litt. Neptungruppa viser fram det innøvde julespillet for de andre barna. Og har vi skikkelig flaks kommer nissen innom hvis han er i rute til jul.

Mandag 23/12 er siste dag før vi tar juleferie og sees igjen neste år. Torsdag 2/1-2020 er det planleggingsdag, så fredag 3/1 blir første dag i barnehagen i det nye året.

Følg oss på Facebook for å få jevnlige innblikk for hva vi driver med i barnehagen