Luciafeiring

En av våre fineste, vakreste og mest stemningsfulle tradisjoner i barnehagen er Luciafeiringen.

I ukene før selve dagen har vi jobbet med å lære oss sanger til en liten opptreden og Bikuben og Huskestua har bidratt sterkt til at det er lussekatter til serveringen.

Vi øver på forhånd slik at barna er godt forberedte, men det er alltid litt ekstra spenning når salen i Våk Misjonshus er full av forventningsfulle tilskuere. Publikummet består i hovedsak av foreldre og søsken. Oppmøtet var over all forventning så det måtte faktisk settes fram ekstra stoler. Vi er veldig glade for at så mange ønsker å dele denne morgenstunden med oss. Klokken 8 gikk døren opp og toget, anført av ikke mindre enn to Luciaer fra Bikuben og to fra Huskestua gikk syngende inn i salen. Til slutt kom toåringene fra Småland og Marihøna. Vi tror jammen det ble tørket en tåre eller to fra rørte publikummere.

Adventslysene, to i tallet ble som seg hør og bør tent og sanger ble sunget. I år sang vi Luciasangen fra Jul i Svingen, På låven sitter nissen, Musevisa og Bjelleklang.
Deretter var det klart for nok et høydepunkt, nemlig julespillet. Det er stor spenning knyttet til julespillet. Neptungruppa, barnehagens eldste leverte en flott og stødig framføring med talekor og sang.

Tradisjonen tro avsluttet vi med kaffe, saft, lussekatter og pepperkaker mens praten gikk livlig rundt bordene.