Vi tar leken på alvor

Vi har alltid anerkjent lek som barnas viktigste virksomhet i Våk barnehage og satt av rikelig med tid til frilek i dagsrytmen. Barnehageåret 2018/19 er leken vårt satsningsområde. Lek er nemlig barnas viktigste arena for utvikling. I tråd med dette har vi anskaffet noe nytt lekemateriell og hatt besøk av både ambulansen og politi for å gi næring til leken.

Leken kjennetegnes ved at den er frivillig og indremotivert. Barn leker fordi de liker å leke og fordi de har lyst til det. Barna har ingen spesielle mål for leken, men de leker fordi de liker aktiviteten i seg selv, ikke for å oppnå noe annet. Men vi vet jo at barn leker for læring og lærer gjennom lek. Nettopp derfor er det så viktig å verne om leken og legge til rette for at god lek kan lekes. I leken er alt mulig som for eksempel denne lille episoden som utspant seg forleden. Et av barna kjørte rundt på asfalten med traktor og tilhenger. Barnet stoppet foran en av våre ansatte og sa: Kan du flytte deg? Det var godt med plass rundt så hun svarte: Står jeg i veien? Barnet svarte raskt: Du står på jordet!

I fellesskap med alle barnehageansatte i Våler har vi vært på kurs over en tidsperiode som strekker seg fra sommeren 2017 til nå i oktober, hvor mye av tiden er brukt til lek. Det har vært satt av tid til å se på de voksnes rolle i leken og på hvilken måte vi kan bidra og refleksjoner rundt temaet lek.

I oktober hadde vi felles foreldremøte for alle avdelingene med foredragsholder Terje Melaas. Det var veldig bra oppmøte og tilbakemeldingene vi fikk fra foreldrene som var tilstede var veldig gode. Foredraget var engasjerende, underholdende, morsom, alvorlig, tankevekkende og inspirerende. Han snakket om betydningen av leken. Hvor viktig det er å gi tid og rom til å leke uten avbrudd, både i barnehagen og hjemme. Han snakket om viktigheten av at foreldrene er mentalt tilstede mens barna leker, hvor viktig det er å skape relasjoner mellom barn-barn og foreldre og barns venner. Han snakket om den nye barndommen, den som nå inneholder et stort innslag av digital underholdning og om at det kan være vår tids nye omsorgssvikt. Jo bedre barna leker hjemme, jo bedre leker de i barnehagen og på skolen og SFO. Barn som leker har godt av å kjede seg. Vi fikk også et godt innblikk i hvorfor det å leke faktisk kan være med på å forhindre frafall i videregående skole. Vi hørte at lek og vennskap forebygger angst og psykiske problemer senere i livet. Lek er investering i livsmestring.